For at et barn kan udvikle sig optimalt, er det vigtigt at dets sanser og motorik fungerer optimalt. Gennem sanserne udvikles motorikken, og gennem disse udvikler barnet sig: det lærer gennem kroppen og forstår gennem kroppen og udvikler sit selvværd via kroppen. Alt dette i tæt samspil med sine omgivelser.
At være motorisk usikker: Det er ikke sjovt altid at være den der kommer sidst ud på legepladsen, fordi tøjet er så svært at få på, eller at være en af de få der ikke tør kravle op i klatrestativet for slet ikke at tale om at hoppe ned fra det igen. Så får man nemt den erfaring, at alle de andre kan, men jeg kan ikke. Det er ikke godt for selvværdet. Men alle børn kan lære det og lære at holde af det. Og det er aldrig for sent at få det lært. Det skal bare gøres på den rigtige måde.
At være motorisk meget aktiv: Det er heller ikke sjovt at være den der får skældud hver dag, når man nu bare har lyst til at bruge sin krop hele tiden, også selvom der er samling eller undervisning. Eller være så nysgerrig, at det er nærmest umuligt ikke at pille ved alting og vende sig om og spørge hvad det er og bare hele tiden blive nødt til at reagere i forhold til det der sker i omgivelserne.
Sanseprofilen er et vigtigt arbejdsredskab, der beskriver barnets bearbejdning af sanseinput. Profilen deler vores sansebearbejdning op i 4 karakteristika:
|
At være sansemæssigt fintregistrerende (mærke mere end de fleste og derved nemt blive overstimuleret): At mærke syningen i strømpebukserne som generer i skoen, det lille sandkorn under neglen som bare skal ud - NU. At synes at maden lugter for meget, høre fluen langt væk, se enhver lille ændring i stuen, og kommenterer den. De kan blive distraheret af alt det de registrerer.
|
Priser: | |||
---|---|---|---|
700 kr pr. time. Undersøgelse op til 10 timer incl. rapport. Det kan aftales individuelt Tlf. 21202133 eller Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. |